Hadits A:
Berkata A‘isyah radiallahu
‘anha:
Dan tiadalah aku melihat
Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam berpuasa tepat sebulan penuh kecuali
Ramadhan. Dan tiadalah aku lihat dia dalam satu bulan banyak berpuasa (kecuali
dalam bulan) Sya’ban.[55].
Hadits B:
Sabda
Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam:
Hadits A dan B jelas bertentangan, di mana dalam Hadits
A diterangkan bahwa Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam banyak berpuasa
dalam bulan Sya’ban manakala dalam Hadits B, Rasulullah melarang seseorang dari
berpuasa setelah pertengahan bulan Sya’ban.
Walau bagaimanapun Hadits A bertaraf sahih
manakala Hadits B bertaraf dhaif. Maka diambil Hadits A dan diketepikan Hadits
B.
Terdapat banyak lagi hadits-hadits yang
menerangkan bahwa Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam berpuasa di bulan
Sya’ban, malah beliau menyambung terus puasanya sehingga ke bulan Ramadhan.
Maka sangat dianjurkan juga bagi kita untuk mengikuti sunnah yang mulia ini. Hadits
B di atas tidaklah melarang seseorang itu untuk berpuasa penuh di bulan
Sya’ban. Berkata al-Syaukan.[57]
Berkata jumhur ulama’,
dibolehkan berpuasa sunnah selepas Nisfu (pertengahan) Sya’ban karena hadits
yang melarang dari berbuat sedemikian adalah dhaif.[58]
Penjelasan Tambahan:
Puasa di bulan Sya’ban adalah sunnah manakala puasa di bulan Ramadhan adalah
wajib. Maka hendaklah seseorang yang ingin berpuasa di bulan Sya’ban
memerhatikan kesehatan dirinya agar tidak mengurangikesempurnaan puasa
Ramadhannya.
Lebih dari itu, keafdhalan bulan Ramadhan adalah
jauh lebih mulia dari keafdhalan bulan Sya’ban, maka hendaklah seseorang itu
beristiqamah dalam beramal dengan mengutamakan amalan di bulan Ramadhan.
Janganlah terlalu tinggi bersemangat untuk beramal di bulan Sya’ban sehingga
apabila tiba bulan Ramadhan, semangat tersebut jatuh ke tahap yang minimum,
yang akhirnya diterjemahkan kepada amalan tidur sepanjang hari.
Perlu diingatkan bahwa kadar kesungguhan untuk
beramal adalah sesuatu yang berubah-ubah dari masa ke masa bagi setiap
individu. Adakalanya ia tinggi dan adakalanya ia rendah. Ia akan naik ke satu
tahap yang tinggi dan kemudian turun ke satu tahap rendah, kemudian akan naik
semula dan turun semula. Makin tinggi ia diangkat maka makin rendah ia akan
jatuh apabila berada di kadar rendahnya. Maka hendaklah seseorang itu
memerhatikan kadar kesungguhan masing-masing. Kadar yang paling optimum
ialah yang sederhana tetapi berkekalan, yaitu istiqamah.
Ingin juga ditambah, bahwa tidak terdapat sebarang
hadits yang sahih yang menerangkan bahwa Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam
berpuasa atau menganjurkan puasa di bulan Rajab. Memang diketahui bahwa
terdapat banyak hadits-hadits yang menganjurkan puasa di bulan Rajab bersama
keutamaannya, namun semua hadits-hadits tersebut adalah sangat dhaif dan palsu.
Maka tinggalkanlah ia.
Jika hendak beramal, beramallah berdasarkan apa
yang ditetapkan oleh hadits-hadits yang sahih lagi benar. Hadits yang dhaif
boleh digunakan untuk menerangkan keutamaan beramal hanya apabila amalan
tersebut telah ditetapkan oleh hadits yang sahih. Hadits yang dhaif tidak boleh
digunakan untuk menetapkan atau mewujudkan sesuatu amalan.
Jika seseorang itu hendak beramal dan dia dapati sudah tiada lagi amalan yang
hendak dilakukan, maka hendaklah dia merubah kepada amal yang bermanfaat bagi
umat Islam. Rata-rata kita dapati umat Islam hanya suka beramal untuk
kepentingan diri mereka sendiri, sedikit sekali yang mahu beramal untuk
kepentingan umat Islam seluruhnya. Ramai umat Islam yang rajin sholat sunnah,
berpuasa sunnah, berumrah berulang kali dan sebagainya, sehingga ada yang
mencipta dan menambah-nambah sesuatu amal ibadah yang tidak wujud pada asalnya.
Akan tetapi sedikit sekali umat Islam yang mau menegakkan amar ma‘aruf nahi
mungkar, berdakwah, menyertai badan-badan kebajikan, menjadi
sukarelawan dalam mana-mana projek kemasyarakatan dan berbagai lagi yang
melibatkan kepentingan ramai.
Marilah
kita mengubah manhaj dan sikap kita dalam beramal. Beramallah untuk kepentingan
umat Islam di samping kepentingan diri sendiri. Bukankah sesuatu amalan yang
manfaatnya adalah untuk orang ramai adalah jauh lebih besar dan berpanjangan
ganjarannya ?
***
[55] Sahih: Sebagian hadits dari ‘A‘isyah
radiallahu ‘anha, dikeluarkan oleh Ahmad, Muslim dan al-Firyabi (al-Siyam),
juga al-Nasa’i (al-Sunan al-Kubra) dengan lafaz yang sedikit berbeza,
lihat Sahih Muslim – no: 1156-4 (Kitab Puasa, Bab Puasa Nabi SAW selain
Ramadhan.........).
[56]Dhaif: Hadits dari Abu Hurairah
radiallahu ‘anhu, dikeluarkan oleh ‘Abd al-Razzaq (7325), Ibn Abi
Syaibah (9026), Ahmad (9668), al-Darimi (1781), Abu Daud (2237),
al-Tirmizi (735), Ibn Majah (1651), al-Nasa’i (al-Sunan
al-Kubra – no: 2911), al-Tohawi (Syarh Ma‘ani al-Athar – no: 3243),
Ibn Hibban (3589), al-Baihaqi (7961) dan al-Khatib al-Baghdadi (Tarikh
al-Baghdad, jld 8, ms 47), di atas adalah dengan lafaz Abu Daud, semuanya
melalui jalan al-‘Alaa’, dari ayahnya, dari Abu Hurairah.
Status hadits ini
diperselisihkan, dengan sebahagian menguatkannya manakala sebahagian lain
melemahkannya. Kecenderungan kepada penilaian kedua karena sebab-sebab berikut:
1.
al-‘Alaa’, nama penuhnya ialah
al-‘Alaa’ bin ‘Abd al-Rahman bin Ya’kub al-Madani, seorang yang diterima di
sisi kebanyakan ahli hadits, malah merupakan salah seorang perawi Sahih
Muslim. Kecuali di sisi Yahya bin Ma’in, di mana beliau berkata: Haditsnya
tidak dapat dijadikan hujah. (al-Mizzi – Tahzib al-Kamal – perawi no:
4577) manakala dalam satu riwayat lain beliau berkata: Haditsnya
bercampur aduk (al-‘Uqaili – al-Dhu‘afa’ al-Kabir – perawi no: 1369).
2.
Maksud hadits yang tidak sejalan
dengan lain-lain hadits yang sahih dalam bab ini, yang menerangkan bahwa
Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam berpuasa secara berterusan sehingga ke
bulan Ramadhan. Justeru berkata Ahmad bin Hanbal sebagaimana yang diriwayatkan
oleh Abu Daud: Hadits ini mungkar (al-Baihaqi – al-Sunan al-Kubra,
jld 4, ms 353). Beliau juga berkata sebagaimana yang diriwayatkan oleh al-Nasai:
al-‘Alaa’ bin ‘Abd al-Rahman thiqah, tidak diingkari hadits-haditsnya
kecuali yang ini. (dinukil oleh al-Nawawi dalam Majmu’ Syarh al-Muhazzab, jld 6, ms 292). Berkata al-Dzahabi: Tidaklah
turun hadits (yang diriwayatkannya) dari darjat hasan, akan tetapi disisihkan
apa yang bertentangan darinya (Siyar A’lam al-Nubala, jld 6, ms 187).
Sifat Tsiqah al-‘Alaa’ bin ‘Abd al-Rahman hanya dapat digunakan apabila
beliau meriwayatkan sebuah hadits yang sejalan dengan hadits-hadits lain yang
sahih. Dalam Hadits B di atas, ia nampaknya berasingan (tafarrud) dari pelbagai hadits-hadits lain yang sahih. Hal ini sebagaimana
yang dimaksudkan oleh Ahmad apabila beliau berkata Hadits ini mungkar,
di mana definisi mungkar yang dimaksudkan beliau ialah hadits yang
berasingan dari lain-lain hadits yang sahih. Kedudukan al-‘Alaa’ sebagai
salah seorang perawi Sahih Muslim tidaklah secara automatik menjadikan
semua hadits-hadits yang diriwayatkan olehnya menjadi sahih. Perlu dibedakan
antara perawi Sahih Muslim dan hadits Sahih Muslim
di mana yang pertama hanya merujuk kepada kedudukan beliau sebagai seorang
perawi manakala yang kedua merujuk kepada hadits-hadits yang dibawanya. Karena
itu kita dapati Imam Muslim tidak memasukkan hadits ini di dalam kitab Sahihnya.
Berkata al-Suyuti dalam Syarh Tadrib al-Rawi fi Syarh Taqrib al-Nawawi, ms
86: Hadits ini ditinggalkan oleh Muslim karena bersendiriannya al-‘Alaa’
padanya, dan ia seolah-olah membatalkan banyak hadits-hadits yang lain.
Oleh
itu hadits ini adalah dhaif, atau yang tepat ia adalah Hadits syadz,
iaitu suatu hadits yang diriwayatkan oleh seorang perawi yang terpercaya (tsiqah)
tetapi matan atau sanadnya menyalahi riwayat daripada perawi lain yang lebih
kuat daripadanya.
Perbandingkan dengan keterangan Syu‘aib al-Arna’uth dalam notakaki Siyar
A’lam al-Nubala, jld 6, ms 187 dan Abu ‘Ashim Nabil bin Hashim al-Ghumari –
Fath ul-Manan: Syarh wa Tahqiq al-Musnad al-Jamii’ al-Darimi, jld 7, ms
363-364.
[57] Beliau
ialah Muhammad bin ‘Ali bin Muhammad al-Syaukani, seorang mujtahid Islam di
kurun ke 13 Hijrah. Berasal dari Yaman, beliau dari awal telah mempelajari
pelbagai ilmu-ilmu Islam sehingga akhirnya mendudukkan dirinya sebagai seorang
mujtahid. Telah mengarang banyak risalah dan kitab dalam pelbagai jurusan Islam
seperti aqidah, tafsir, fiqh, hadits,adab dan lain-lain. Meninggal dunia pada tahun
1250H, manakala ada juga riwayat yang menyebut 1252H dan 1255H.
[58] Nail al-Authar, jld 3, ms 243.
Perbandingkan
dengan keterangan al-Nawawi dalam al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab, jld 6, ms
292-293.
No comments:
Post a Comment