إِنَّ أَحَدَكُمْ
يُجْمَعُ فِي بَطْنِ أُمِّهِ أَرْبَعِينَ يَوْمًا ثُمَّ عَلَقَةً مِثْلَ ذَلِكَ
ثُمَّ يَكُونُ مُضْغَةً مِثْلَ ذَلِكَ.
ثُمَّ يَبْعَثُ
اللَّهُ مَلَكًا فَيُؤْمَرُ بِأَرْبَعٍ بِرِزْقِهِ وَأَجَلِهِ وَشَقِيٌّ أَوْ
سَعِيدٌ فَوَاللَّهِ إِنَّ أَحَدَكُمْ أَوْ الرَّجُلَ يَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ
النَّارِ حَتَّى مَا يَكُونُ بَيْنَهُ وَبَيْنَهَا غَيْرُ بَاعٍ أَوْ ذِرَاعٍ
فَيَسْبِقُ عَلَيْهِ الْكِتَابُ فَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ الْجَنَّةِ
فَيَدْخُلُهَا وَإِنَّ الرَّجُلَ لَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ الْجَنَّةِ حَتَّى
مَا يَكُونُ بَيْنَهُ وَبَيْنَهَا غَيْرُ ذِرَاعٍ أَوْ ذِرَاعَيْنِ فَيَسْبِقُ
عَلَيْهِ الْكِتَابُ فَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ النَّارِ فَيَدْخُلُهَا.
Sesungguhnya
salah seorang di antara kalian dihimpun dalam perut ibunya selama empat puluh
hari, kemudian menjadi segumpal darah dalam tempo itu, kemudian menjadi
segumpal daging dalam tempo itu.
Kemudian
Allah mengutus malaikat dan diperintahkan dengan empat perkara: rezekinya,
ajalnya, sengsara ataukah bahagia. Demi Allah, sesungguhnya salah seorang di
antara kalian atau seseorang itu mengamalkan amalan-amalan penghuni neraka
sehingga tak ada jarak antara dia dan neraka selain sehasta atau sejengkal
tetapi (taqdir yang sedia tertulis dalam) kitab mendahuluinya sehingga dia
mengamalkan amalan penghuni syurga lalu memasukinya. Dan sesungguhnya ada
seseorang yang mengamalkan amalan-amalan penghuni syurga sehingga tak ada jarak
antara dia dan neraka selain sehasta atau dua hasta, lantas (taqdir yang sedia
tertulis dalam) kitab mendahuluinya sehingga dia melakukan amalan-amalan
penghuni neraka lalu memasukinya.(1)
Secara zahir hadits di atas seolah-olah zalim, namun
maksud sebenar hadits dijelaskan oleh Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam
dalam sebuah hadits yang lain:
إِنَّ الرَّجُلَ لَيَعْمَلُ عَمَلَ أَهْلِ الْجَنَّةِ فِيمَا
يَبْدُو لِلنَّاسِ وَهُوَ مِنْ أَهْلِ النَّارِ وَإِنَّ الرَّجُلَ لَيَعْمَلُ
عَمَلَ أَهْلِ النَّارِ فِيمَا يَبْدُو لِلنَّاسِ وَهُوَ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ.
Sesungguhnya ada seseorang yang mengamalkan amalan
ahli syurga berdasarkan apa yang nampak pada manusia akan tetapi dia adalah
dari golongan ahli neraka. Dan ada seseorang yang mengamalkan amalan ahli
neraka berdasarkan apa yang nampak oleh manusia akan tetapi dia adalah dari
golongan ahli syurga. (2)
Berdasarkan hadits kedua ini, dapatlah dipahami bahwa
apabila hadits pertama menyebut: “…sesungguhnya salah seorang di antara
kalian atau seseorang itu mengamalkan amalan-amalan penghuni neraka…”,
ia hanyalah pada pandangan dan ukuran manusia. Padahal mungkin orang itu tidak
tahu, terpaksa atau lupa. Lalu Allah hendak menunjukkan hakikat sebenar maka
ditaqdirkan: “…dia mengamalkan amalan penghuni syurga lalu memasukinya.”
Demikian juga, apabila hadits pertama menyebut: “…Dan
sesungguhnya ada seseorang yang mengamalkan amalan-amalan penghuni syurga…”, ia
hanyalah pada pandangan dan ukuran manusia. Padahal mungkin orang itu tidak
ikhlas atau amalannya tidak menepati sunnah. Lalu Allah hendak menunjukkan
hakikat sebenar maka ditaqdirkan: “…dia melakukan amalan-amalan penghuni neraka
lalu memasukinya.”
Berikut dikemukakan satu contoh agar hadits di atas
dapat lebih dipahami dan diterapkan dalam kehidupan kita.
عَنْ سَهْلِ بْنِ
سَعْدٍ السَّاعِدِيِّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ: أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْتَقَى هُوَ وَالْمُشْرِكُونَ فَاقْتَتَلُوا.
فَلَمَّا مَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِلَى
عَسْكَرِهِ وَمَالَ الآخَرُونَ إِلَى عَسْكَرِهِمْ وَفِي أَصْحَابِ رَسُولِ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَجُلٌ لاَ يَدَعُ لَهُمْ شَاذَّةً
وَلاَ فَاذَّةً إِلاَّ اتَّبَعَهَا يَضْرِبُهَا بِسَيْفِهِ. فَقَالَ: مَا أَجْزَأَ
مِنَّا الْيَوْمَ أَحَدٌ كَمَا أَجْزَأَ فُلاَنٌ.
فَقَالَ رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: أَمَا إِنَّهُ مِنْ أَهْلِ النَّارِ.
فَقَالَ رَجُلٌ مِنْ الْقَوْمِ: أَنَا صَاحِبُهُ.
قَالَ: فَخَرَجَ
مَعَهُ كُلَّمَا وَقَفَ وَقَفَ مَعَهُ وَإِذَا أَسْرَعَ أَسْرَعَ مَعَهُ. قَالَ:
فَجُرِحَ الرَّجُلُ جُرْحًا شَدِيدًا فَاسْتَعْجَلَ الْمَوْتَ فَوَضَعَ نَصْلَ
سَيْفِهِ بِالأَرْضِ وَذُبَابَهُ بَيْنَ ثَدْيَيْهِ ثُمَّ تَحَامَلَ عَلَى
سَيْفِهِ فَقَتَلَ نَفْسَهُ.
فَخَرَجَ الرَّجُلُ
إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ: أَشْهَدُ أَنَّكَ
رَسُولُ اللَّهِ. قَالَ: وَمَا ذَاكَ؟ قَالَ: الرَّجُلُ الَّذِي ذَكَرْتَ آنِفًا
أَنَّهُ مِنْ أَهْلِ النَّارِ. فَأَعْظَمَ النَّاسُ ذَلِكَ. فَقُلْتُ: أَنَا
لَكُمْ بِهِ فَخَرَجْتُ فِي طَلَبِهِ ثُمَّ جُرِحَ جُرْحًا شَدِيدًا فَاسْتَعْجَلَ
الْمَوْتَ فَوَضَعَ نَصْلَ سَيْفِهِ فِي الأَرْضِ وَذُبَابَهُ بَيْنَ ثَدْيَيْهِ
ثُمَّ تَحَامَلَ عَلَيْهِ فَقَتَلَ نَفْسَهُ.
فَقَالَ رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عِنْدَ ذَلِكَ: إِنَّ الرَّجُلَ
لَيَعْمَلُ عَمَلَ أَهْلِ الْجَنَّةِ فِيمَا يَبْدُو لِلنَّاسِ وَهُوَ مِنْ أَهْلِ
النَّارِ وَإِنَّ الرَّجُلَ لَيَعْمَلُ عَمَلَ أَهْلِ النَّارِ فِيمَا يَبْدُو
لِلنَّاسِ وَهُوَ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ.
Daripada
Sahal bin Sa'ad As-Sa'idi radhiallahu 'anh, bahwa Rasulullah shallallahu
'alaihi wasallam berhadapan dengan kaum musyrikin lalu saling berperang. Ketika
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam
bergabung dengan bala tentara baginda dan musuhnya pun bergabung kepada bala
tentara mereka (masing-masing berehat sebentar), terdapat seorang lelaki dari
kalangan sahabat Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam yang tidak membiarkan
musuh berlalu begitu saja melainkan dia mengejar dan menyerang musuh dengan
pedangnya. Sahabat Rasulullah yang lain berkata: “Pada hari ini tidak ada
seorang pun di antara kita yang mendapat ganjaran pahala sebagaimana yang
didapati oleh fulan (yang berani) ini.”
Namun
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Ketahuilah sungguh dia
termasuk dari golongan ahli neraka". Lalu ada seorang lelaki di
tengah-tengah orang ramai berkata: “Aku akan ikut menemaninya (dan perhatikan
segala tindakannya).”
(Sahal
menerangkan): “Maka lelaki itu pergi bersamanya sehingga apabila dia (sahabat
yang berani itu) berhenti lelaki itu pun berhenti bersamanya dan apabila dia
maju menyerang lelaki itu pun ikut menyerang bersamanya. (Setelah beberapa saat)
dia terluka sangat parah sehingga menghampiri maut. Maka dia meletakkan
pedangnya di tanah dan ujung pedangnya yang tajam diletakkan di antara dadanya
lalu dia membunuh dirinya sendiri.”
Maka
lelaki yang ikut menemaninya itu pergi menemui Rasulullah shallallahu 'alaihi
wasallam dan berkata: “Aku bersaksi bahwa anda benar-benar utusan Allah.”
Rasulullah bertanya: “Kenapa kamu berkata begitu?” Dia menjawab: "Lelaki
(berani) yang anda sebutkan tadi benar-benar dari kalangan ahli neraka.”
Orang-orang (di sekitar) heran mendengar ucapannya itu. Lelaki itu menambah:
“Aku menjadi saksi bagi kalian. Aku telah keluar untuk memperhatikan tindakan
(sahabat yang berani itu), kemudian aku mendapati dia dalam keadaan luka yang
sangat parah sehingga menghampiri maut. Dia meletakkan pedangnya di tanah dan
ujung pedangnya yang tajam diletakkan di antara dadanya lalu dia membunuh
dirinya sendiri.”
Maka pada kesempatan
itu juga Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: “Sesungguhnya
ada seseorang yang mengamalkan amalan ahli syurga berdasarkan apa yang nampak
pada manusia akan tetapi dia adalah dari golongan ahli neraka. Dan ada
seseorang yang mengamalkan amalan ahli neraka berdasarkan apa yang nampak oleh
manusia akan tetapi dia adalah dari golongan ahli syurga.” (3)
Dalam hadits di atas, salah seorang sahabat Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wasallam dengan berani telah memerangi orang-orang
musyrikin. Akan tetapi apabila sahabat yang berani itu cedera parah, dia telah
membunuh dirinya sendiri padahal Islam melarang tegas tindakan sedemikian.
Membunuh diri sendiri menyebabkan dia memasuki neraka.
Pada pandangan dan ukuran para sahabat yang lain,
sahabat yang berani itu pasti memperoleh ganjaran syurga. Akan tetapi mereka
tidak tahu niat di dalam hatinya, adakah ikhlas karena Allah atau mencari
pujian manusia. Lalu Allah menunjukkan hakikat sebenarnya bahwa dia tidak
ikhlas, tidak sanggup melalui kesakitan, tidak sanggup menerima kekalahan,
tidak sanggup menanggung malu sehingga bunuh diri.
Hadits di atas merupakan contoh seseorang yang
mengamalkan amalan-amalan penghuni syurga sehingga tak ada jarak antara dia dan
neraka selain sehasta atau dua hasta, lantas (taqdir yang sedia tertulis dalam)
kitab mendahuluinya sehingga dia melakukan amalan-amalan penghuni neraka lalu
memasukinya.
Bunuh diri merupakan satu kesalahan besar di dalam
Islam. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam mengingatkan:
وَمَنْ قَتَلَ
نَفْسَهُ بِشَيْءٍ عَذَّبَهُ اللَّهُ بِهِ فِي نَارِ جَهَنَّمَ.
Sesiapa membunuh dirinya dengan suatu (alat) maka
Allah akan menyiksanya dengan alat tersebut di dalam neraka Jahannam.(4)
Hadits di atas juga memperingatkan kita untuk tidak
menggelar seseorang sebagai “Asy-Syahid” karena kita tidak tahu hakikat
sebenar di sebalik kematiannya. Imam al-Bukhari rahimahullah (256H) memberi
judul hadits di tersebut sebagai: Jangan berkata “si fulan syahid”.
Bahwa hadits-hadits yang dikemukakan di atas memiliki
beberapa pelajaran penting:
- Jangan beranggapan orang yang banyak melakukan amal shalih akan terus memasuki syurga. Kita tidak tahu hatinya dan tidak tahu apakah semua amalannya itu bertepatan dengan sunnah Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam. Mungkin saja hatinya mengharap pujian manusia dan/atau amalannya merupakan satu bid’ah. Apa yang patut kita lakukan ialah berdoa agar orang itu mendapat ganjaran syurga.
- Jangan beranggapan orang yang banyak melakukan kerja mungkar akan terus memasuki neraka. Kita tidak tahu sama ada dia suka atau terpaksa, mengetahui atau jahil, ingat atau lupa. Apa yang patut kita lakukan ialah menegur dan menasihatinya.
- Ahl al-Sunnah wa al-Jamaah tidak menentukan seseorang itu ahli syurga atau ahli neraka.
****
(1)Sahih:
Dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam Shahihnya, hadits no: 6105 (Kitab
al-Qadar, Bab berkenaan taqdir).
(2)Sahih:
Dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam Shahihnya, hadits no: 2683 (Kitab
al-Jihad wa al-Siyar, Bab jangan berkata “si fulan syahid”).
(3)Sahih:
Dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam Shahihnya, hadits no: 2683 (Kitab
al-Jihad wa al-Siyar, Bab jangan berkata “si fulan syahid”).
(4)Sahih:
Dikeluarkan oleh Muslim dalam Shahihnya, hadits no: 161 (Kitab
al-Iman, Bab haramnya bunuh diri dan bahwa barangsiapa membunuh dirinya dengan
sesuatu).
No comments:
Post a Comment