May 25, 2014

Hadits Taat Pada Pemimipin



Hadits A:
Sabda Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam:
Siapa yang taat kepadaku maka sesungguhnya dia taat kepada Allah. Dan siapa yang durhaka kepadaku maka sesungguhnya dia durhaka kepada Allah. Dan siapa yang taat kepada pemimpin maka sesungguhnya dia taat kepadaku. Dan siapa durhaka kepada pemimpin maka sesungguhnya dia durhaka kepada aku.(1)
Hadits B:
Sabda Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam:
Tidak ada ketaatan dalam perbuatan maksiat terhadap Allah. Sesungguhnya taat hanya dalam kebaikan. (2)
Dua hadits di atas nampaknya saling bertentangan. Hadits A memerintahkan ketaatan kepada pemimpin secara mutlak manakala hadits B memerintahkan ketaatan hanya dalam hal-hal yang merupakan kebaikan, tidak dalam hal-hal yang merupakan kemungkaran dan kemaksiatan.
Pertentangan ini dapat dihilangkan dengan mengkaji secara mendalam susunan teks antara kedua-dua hadits di atas. Hadits A berbicara secara terbuka tanpa adanya syarat dan batasan manakala Hadits B berbicara secara bersyarat dan memiliki batasan.
Hadits A dikenali sebagai hadits yang memiliki Lafaz Mutlaq, iaitu lafaz yang menunjukkan atas suatu objek yang tercakup dalam jenisnya tanpa dibatasi oleh suatu batasan dari cakupan tersebut.(3) Hadits B dikenal sebagai hadits yang memiliki Lafaz Muqayyad, iaitu lafaz yang memiliki petunjuk atas sesuatu yang telah dibatasi dengan suatu batasan yang mempersempitkan cakupannya atau petunjuk lafaz tersebut telah tertentu maknanya.(4)
Apabila bertemu antara hadits yang memiliki lafaz Mutlaq dengan hadits yang memiliki lafaz Muqayyad, maka hendaklah hadits lafaz Mutlaq tersebut difahami mengikut petunjuk yang dibawa oleh hadits yang memiliki lafaz Muqayyad. Ini adalah karena hadits lafaz Muqayyad berperan melengkapi dan memperincikan lagi petunjuk hukum yang dibawa oleh hadits lafaz Mutlaq tersebut.
Berkata Sayfuddin al-Amidi(5): Kami tidak mengetahui adanya perselisihan pendapat di antara para ulama’ mengenai bolehnya mengamalkan lafaz mutlaq yang difahami secara muqayyad dalam masalah ini. Memang seharusnya demikian. Mengamalkan lafaz muqayyad bererti telah mengamalkan petunjuk hukum yang terkandung dalam lafaz mutlaq, manakala mengamalkan lafaz mutlaq tidak berarti mengamalkan petunjuk hukum yang terkandung dalam lafaz muqayyad. Sehingga menjama’kan keduanya merupakan kewajipan utama yang harus dilakukan.(6)
Kembali kepada pertentangan antara Hadits A dan B di atas, maksud sebenanyar antara kedua hadits tersebut adalah, hendaklah taat kepada pemimpin selagi pemimpin tidak memerintahkan sesuatu yang berupa kemungkaran atau kemaksiatan. Pembatasan yang dimiliki oleh Hadits B melengkapi maksud yang terkandung dalam Hadits A, sehingga keduanya menjadi muafakat antara satu sama lain.(7)
Inilah sebenarnya maksud yang dikehendaki oleh Rasulullah sallalahu-alaihi-wasallam apabila beliau memerintahkan ketaatan kepada seseorang pemimpin, dan mengaitkan ketaatan tersebut sebagai ketaatan kepada dirinya dan kepada Allah Azza wa Jalla. Kehendak ini diperkuatkan lagi oleh baginda dengan sebuah hadits lain:
Patuh dan taat hanyalah benar selagi tidak diperintah dengan kemaksiatan. Jika diperintah dengan kemaksiatan maka tiada lagi kepatuhan dan ketaatan. (8)
***
         (1)Sahih: Hadits dari Abu Hurairah radiallahu ‘anhu, dikeluarkan oleh al-Bukhari, Muslim dan lain-lain, lihat Sahih Muslim – no: 1835 (Kitab Pemimpin, Bab wajib taat kepada pemimpin pada perkara selain maksiat..........).
        (2)Sahih: Hadits dari ‘Ali bin Abi Talib radiallahu ‘anhu, dikeluarkan oleh al-Bukhari, Muslim dan lain-lain, lihat Sahih Muslim – no: 1840.    
         (3)Mustafa Sa‘id Khin – Asr al-Ikhtilaf fi al-Qawa‘id al-‘Usuliyyah fi Ikhtilaf al-Fuqaha’ – ms 244, dinukil daripada Muqaranah Mazahib fil Ushul, ms 195-196 oleh Romli SA. Teks Arabnya adalah seperti berikut:
          (4)Mustafa Sa‘id Khan – Asr al-Ikhtilaf fi al-Qawa‘id, ms 245
         (5)Beliau ialah seorang tokoh besar dalam bidang Usul Fiqh Mazhab Shafi‘i. Dilahirkan di Amid, Turki pada 511H dan berhijrah ke Baghdad, Damsyik dan Kaherah untuk belajar dan mengajar. Kitab beliau yang masyhur ialah al-Ihkam fi Usul al-Ahkam. Imam al-Amidi meninggal dunia pada tahun 631H.
          (6)al-Ihkam fi Usul al-Ahkam, jld 3, ms 4, dinukil dari Metode Tarjih, ms 154 oleh Muhammad Wafaa.
         (7)Lebih lanjut lihat keterangan al-Nawawi – Syarh Sahih Muslim, jld 6, ms 468, syarah bagi hadits no: 1835.
        (8)Sahih: Hadits dari ‘Abd Allah ibn ‘Umar radiallahu ‘anhuma, dikeluarkan oleh al-Bukhari, Abu Daud, al-Nasa’i dan lain-lain, lihat Sahih al-Bukhari – no: 2955 (Kitab Jihad, Bab patuh dan taat kepada pemimpin).

1 comment:


  1. Memahami Islam tidak cukup hanya lewat teks, tapi juga harus memahami konteks. Keduanya harus dipahami dan tidak bisa ditinggalkan. Kalau anda melulu melihat teks maka anda akan seperti orang yang hidup dalam goa. Kalau anda hanya berpegang pada konteks dan melupakan teks maka anda akan seperti anak panah yang lepas dari busurnya tanpa sasaran arah yang jelas. Sebaik-baik urusan itu memahami teks sesuai konteksnya.
    http://bogotabb.blogspot.co.id/
    https://www.kiblat.net/2014/11/19/bilamana-berhukum-dengan-selain-hukum-allah-dianggap-kufur-akbar/

    ReplyDelete