Feb 21, 2014

Pertentangan Hadits Minum Berdiri



Hadits A:
Sabda Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam:
Janganlah seseorang dari kamu minum sambil berdiri. Siapa terlupa, maka hendaklah dia memuntahkannya. (1)
Hadits B:
Berkata al-Nazzal rahimahullah, ‘Ali radiallahu ‘anhu datang ke pintu kawasan lapang (di perkarangan masjid Kufah(2)) dengan (segelas) air lalu diminum sambil berdiri. Kemudian ‘Ali berkata: Sesungguhnya manusia, sebagian dari mereka tidak menyukai minum sambil berdiri, Demi sesungguhnya, aku melihat Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam berbuat seperti apa yang kamu lihat aku buat. (3)
Hadits C:
Berkata ‘Abd Allah ibn Abbas radiallahu ‘anhu:
Aku menghidangkan pada Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam air zam-zam, lalu baginda meminumnya sambil berdiri. (5)
Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam dalam Hadits A jelas melarang seseorang untuk minum sambil berdiri tetapi dalam hadits B dan C, diterangkan pula bahawa baginda sendiri yang minum secara berdiri. Di sini jelas terlihat pertentangan.
Akan tetapi jika dikaji, akan didapati bahawa Hadits A adalah hadits perintah yang berasal dari Rasulullah (sunnah Qauliyah) manakala Hadits B dan C adalah hadits pengkhabaran tentang perbuatan Rasulullah (sunnah Fi‘illiyah).
Apabila bertemu antara hadits sunnah Qauliyah dan hadits sunnah Fi‘illiyah, maka yang menjadi dasar hukum ialah hadits sunnah Qauliyah, manakala hadits sunnah Fi‘illiyah berperan menafsirkan maksud sebenarnya yang terkandung dalam hadits sunnah Qauliyah tersebut.
             Kembali kepada contoh pertentangan di atas, Hadits B dan C berperan menafsirkan maksud sebenar larangan Hadits A, berarti bahwa larangan Hadits A bukanlah bermaksud haram, tetapi hanyalah makruh. Justru apabila Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam melarang sesorang minum secara berdiri, ia adalah merupakan satu larangan dan bukannya satu pengharaman. Namun diingatkan kembali bahawa yang menjadi dasar hukum ialah Hadits A, maka hendaklah seseorang itu tetap berusaha untuk menjauhi minum secara berdiri, kecuali apabila uzur, lupa atau apabila suasana tidak mengizinkan.
***
         (1)Sahih: Hadits dari Abu Hurairah radiallahu ‘anhu, dikeluarkan oleh Muslim, lihat Sahih Muslim – no: 2026 (Kitab Minuman, Bab tidak disukai minum secara berdiri). Hadits larangan minum secara berdiri juga diriwayatkan dari Anas bin Malik dan Abu Sa‘id al-Khudri radiallahu ‘anhuma.
         (2)Sebagaimana riwayat no: 5616 dalam Sahih al-Bukhari.
         (3)Sahih: Hadits dikeluarkan oleh Ahmad dan al-Bukhari, lihat Sahih al-Bukhari – no: 5615. (Kitab Minuman, Bab minum sambil berdiri).
        (4)Sahih: Hadits dikeluarkan oleh Ahmad, al-Bukhari, Muslim dan lain-lain, lihat Sahih Muslim – no: 2027 (Kitab Minuman, Bab minum air zam-zam sambil berdiri).
         (5)Lihat al-Nawawi – Syarh Sahih Muslim, jld 7, ms 112 dan seterusnya, Ibn al-Qayyim – Zaad al-Ma‘ad , jld 1, ms 109-110 dan Fath al-Bari, jld 11, ms 211

No comments:

Post a Comment