Jun 17, 2014

BERAMAL



Sudahkah ditentukan apakah saya akan masuk syurga atau neraka? Jika sudah ditentukan, apa manfaat saya beramal ibadah untuk mendapatkan balasan syurga?

Allah Subhanahu waTa’ala sebagai Tuhan yang Maha Mengetahui sudah tentu mengetahui siapakah di antara hamba-Nya yang akan menjadi ahli syurga dan ahli neraka. Akan tetapi kita sebagai manusia tidak mengetahui apa yang diketahui oleh Allah. Maka dengan itu kita beramal ibadah agar layak memasuki syurga.

Ini umpama sebuah sekolah yang ingin memilih olahragawan untuk pertandingan olahraga antar sekolah. Murid-murid yang berminat diundang hadir dalam sesi latihan dan pemilihan yang akan berlangsung selama sebulan, dua minggu sekali. Murid-murid yang berminat menghadirkan diri pada sesi pertama. Di antara mereka ada yang giat, disiplin mengikuti arahan pelatih dan fokus kepada program latihan. Di antara mereka ada juga yang malas-malasan, mengabaikan arahan pelatih, merokok sembunyi-sembunyi dan fokus untuk menarik perhatian pelajar lain yang menonton. Sesi latihan dan pemilihan ini, tidak ada paksaan. Masing-masing hadir atas pilihan sendiri dan membawa diri mengikuti kehendak sendiri dengan harapan dapat mewakili sekolah.

Melihat usaha, disiplin dan fokus murid-murid tersebut, pelatih sekolah dengan mudah sudah dapat mengetahui siapakah di antara mereka yang akan terpilih mewakili sekolah. Sekalipun ia hanya dugaan pertama kali saat sesi pertama, ilmu dan pengalamannya sudah cukup untuk membuat dia mengenal siapakah yang akan mewakili sekolah.
Setelah sebulan, pertandingan olahraga di antara murid-murid yang hadir sejak sesi pertama diadakan. Ternyata, murid-murid yang diduga pelatih sejak sesi pertama mendapat tempat pertama, kedua dan ketiga sehingga layak mewakili sekolah.
Maha Suci Allah dari sembarang perumpamaan dengan makhluk-Nya. Pelatih tersebut umpama Allah yang mengetahui sejak azali sementara murid-murid tersebut umpama manusia yang berusaha mengikuti pilihan masing-masing. Sejak awal Allah sudah mengetahui siapakah yang layak memasuki syurga sementara manusia tidak tahu. Maka setiap orang beramal dengan harapan akan memasuki syurga. Ini sekadar perumpamaan. Tentu saja ilmu Allah serta taqdir-Nya jauh lebih hebat dan sempurna.

Terhadap persoalan ini terdapat sebuah hadis di mana ‘Ali bin Abi Thalib radhiallahu anh menerangkan:
 Kami menghadiri satu pemakaman di perkuburan al-Gharqad. Maka Rasulullah shallallahu ‘alaihi wassalam datang kepada kami dan duduk, lalu kami turut duduk di sekitar baginda. Bersama baginda terdapat sebatang kayu. Baginda menundukkan kepala dan mulai mencakar tanah dengan kayu itu lalu bersabda:
“Tidak ada seorang jua dari kalangan kalian, tidak juga dari kalangan jiwa yang bernafas kecuali Allah telah menulis tempat duduknya apakah syurga atau neraka dan Allah telah menulis kesengsaraan atau kebahagiaannya.”
‘Ali berkata, seseorang bertanya: “Wahai Rasulullah! Tidakkah dengan itu kami berserah ke atas apa yang ditetapkan ke atas kami dan meninggalkan amalan kami?”
Rasulullah menjawab: “Siapa yang tergolong dari kalangan orang yang bahagia maka akan didorong ke arah amalan orang yang bahagia sementara siapa yang tergolong dari kalangan orang yang sengsara maka akan didorong ke arah amalan orang yang sengsara.”
Baginda meneruskan: “Beramallah! Maka setiap individu akan dipermudahkan. Adapun orang yang bahagia maka akan dipermudahkan baginya amalan orang yang bahagia. Adapun orang yang sengsara maka akan dipermudahkan baginya amalan orang yang sengsara.”

Kemudian baginda membaca ayat: “Sesungguhnya usaha kamu memang berbeda-beda. Adapun orang yang memberikan (hartanya di jalan Allah) dan bertakwa, dan membenarkan adanya pahala yang terbaik (syurga), maka Kami kelak akan menyiapkan baginya jalan yang mudah. Dan adapun orang-orang yang bakhil dan merasa dirinya cukup serta mendustakan pahala terbaik, maka kelak Kami akan menyiapkan baginya (jalan) yang sukar (1)

Berdasarkan hadits di atas, Allah Subhanahu waTa’ala telah menulis cara hidup seseorang apakah bahagia atau sengsara dan destinasi akhir apakah syurga atau neraka. Penulisan ini merupakan salah satu dari asas-asas qadar dan qadha, di mana Rasulullah shallallahu ‘alaihi wassalam telah menerangkan:
 Allah menulis segala taqdir makluk-makhluk-Nya lima puluh ribu tahun sebelum Allah mencipta langit dan bumi. (Rasulullah juga menerangkan) Dan Arasy berada di atas air. (2)
Adapun kita sebagai manusia, kita tidak tahu apa yang Allah tuliskan berkenaan dengan kita. Maka tanggungjawab kita ialah tetap beramal sebagaimana perintah Rasulullah: “Beramallah!”

Siapa yang memilih amal ma’aruf, maka dia akan mendapati pelbagai ruang untuk menambah amal ma’aruf dan menemui orang-orang lain yang turut memilih amal ma’aruf. Orang yang memilih untuk bersedekah umpamanya, akan mendapati banyak peluang untuk terus bersedekah dan berkenalan serta bersahabat dengan orang yang suka bersedekah dengan hartanya. Kehidupannya bahagia karena dia tidak menjadikan harta sebagai tuhannya.

Sebaliknya siapa yang memilih kerja mungkar, maka dia akan mendapati pelbagai ruang untuk menambah kerja mungkar dan menemui orang-orang lain yang turut memilih kerja mungkar. Orang yang memilih untuk minum arak umpamanya, akan mendapati banyak kelab malam untuk terus minum arak dan berkenalan serta bersahabat dengan orang yang suka minum arak. Kehidupannya sengsara karena minuman keras menjadikan dirinya kerap mabuk, dibuang kerja dan ditinggalkan ahli keluarga.

Hakikat Allah sudah mengetahui dan menulis kebahagiaan dan kesengsaraan, syurga dan neraka bagi setiap individu bukanlah alasan untuk berserah kepada taqdir dan meninggalkan amalan. Perkara ini sudah ditanya lebih 1400 tahun yang lalu: “Wahai Rasulullah! Tidakkah dengan itu kita berserah ke atas apa yang ditetapkan ke atas kami dan meninggalkan amalan kami?” dan Rasulullah menjawab: “Beramallah! Maka setiap individu akan dipermudahkan.” Artinya, beramallah dan setiap individu dimudahkan ke amalan yang menjadi pilihannya.
***
(1)Sahih: Dikeluarkan oleh Muslim dalam Shahihnya, hadis no: 4786 (Kitab al-Qadar, Bab penciptaan bayi dalam rahim ibu…). Ayat al-Qur’an yang dibacakan ialah al-Lail 92:4-10.
(2)Sahih: Dikeluarkan oleh Muslim dalam Shahihnya, hadis no: 4797 (Kitab al-Qadar, Bab Musa dan Adam berhujah)

No comments:

Post a Comment